Predsjednik Federacije BiH i dopredsjednik HDZ-a BiH Marinko Čavara snimljen je za volanom službenog Audija A6. Čavara je, moguće, odlučio poštedjeti službenog vozača muka i vožnje do Busovače, gdje “šef izvršne vlasti”, kako sebe voli titulirati, živi.
Sam upravlja vozilom s “blinkerima” koji ga “štite” od policije i daju mu po potrebi i prvenstvo prolaza, sigurnosni pojas nije svezao, a vrijeme dok se probijao kroz gužvu u Sarajevu kratio je “važnim” razgovorom koristeći mobitel.
Prekršio zakon i Uredbu Vlade FBiH
Osim što je prekršio najmanje jedan zakon pričajući preko telefona, predsjednik FBiH nema pravo sam voziti službeni automobil.
Davorin Korać, direktor Službe za zajedničke poslove organa i tijela Federacije BiH, za Faktor je kazao da je korištenje regulirano članom 4. Uredbe o uvjetima, načinu korištenja i nabavci službenih putničkih automobila u organima uprave FBiH.
U njoj je precizirano da osim “rukovodećih i ostalih državnih službenika i namještenika isključivo za potrebe posla, a na osnovu pismenog odobrenja rukovodioca federalnog organa” svi ostali koji imaju pravo koristiti službeno vozilo, među kojima je i predsjednik FBiH Čavara, mogu ga koristiti 24 sata dnevno sa vozačem i da bi u protivnom prekršio uredbu.
– Svaka upotreba službenih putničkih automobila koja je suprotna ovoj uredbi podliježe i kažnjava se prema materijalnoj i disciplinskoj odgovornosti protiv osobe koja je postupila protivno odredbama ove uredbe – naglašava se.
Šta ako izazove nesreću?
Prije tri mjeseca Čavarino službeno vozilo završilo je na servisu, s razbijenim prednjim lijevim dijelom. Popravak je sigurno koštao nekoliko hiljada maraka, a kako je objavio Žurnal, vozilom je također upravljao Čavara, a ne službeni vozač, i slupao ga je u Hrvatskoj. Navodno nije imao ni putni nalog, a pitanje je je li u tom sudaru kriv bio predsjednik FBiH, vozač drugog vozila, zid ili bukva i ko je pri tome najviše stradao.
Na telefon nam se Čavara nije javio kako bi pojasnio i vožnju od srijede, i onu iz aprila, a vjerovatno i brojne druge samostalne vožnje. Za razliku od svog stranačkog šefa Dragana Čovića, koji opet tvrdi da skoro nikad ne koristi službeno vozila (ali ga zato koriste službenici iz njegovog kabineta) i kojeg često viđaju da sam upravlja privatnim Audijem Q7, Čavara preferira službeni Audi A6.
U uređenim državama, pa i u susjednoj Hrvatskoj gdje je slupan Čavarin službeni Audi A6, slična uredba se striktno poštuje. Tamo smo imali nekoliko skandala u kojima su akteri bili nosioci izvršne i zakonodavne vlasti koji su službenim vozilom sa vozačem išli na odmor do Jadrana ili na skijanje u austrijskim Alpama. Međutim, i dalje se skoro u svakoj situaciji koriste službenim vozilom i vozačem i sami ne voze čak ni privatna vozila jer bi u slučaju nesreće, zbog pritiska javnosti i barem donekle razvijene svijesti, čak i ako nije kriv zvaničnik podnio ostavku.
Glavnu pouku u Hrvatskoj su izvukli kad je bivši potpredsjednik Vlade RH Radimir Čačić početkom 2010. u Mađarskoj izazvao saobraćajnu nesreću u kojoj je na autoputu privatnim vozilom “stigao” automobil ispred sebe u kojem je poginulo dvoje ljudi. Čačić je morao podnijeti ostavku, odslužiti godinu zatvorske kazne, a vozačka mu je bila oduzeta na tri godine.
Osman Lindov, profesor na Saobraćajnom fakultetu u Sarajevu, kaže da korištenje službenih vozila, pa i u privatne svrhe, nema veze sa zakonima u saobraćaju u BiH, već s pravilnicima, odnosno uredbama koje imamo na nivoima kantona, Federacije BiH i na državnom nivou.
– Zakon je isti prema svima i nevažno je da li službeni ili privatni auto vozi predsjednik ili njegov šofer. Isto tako, osoba koja vozi ne može se, ukoliko napravi saobraćajnu nesreću ili prekršaj, pozivati na imunitet, bio on šofer ili predsjednik. Policiju to uopće ne interesira ili ih barem ne bi trebalo interesirati – naglasio je Lindov u izjavi za Faktor.
Naime, imunitet, prema Zakonu o imunitetu BiH, imaju samo zastupnici i delegati u Parlamentarnoj skupštini BiH, članovi Predsjedništva i Vijeća ministara BiH i oni “neće biti krivično ili građanski odgovorni za bilo koji postupak izvršen u okviru njihovih dužnosti u Parlamentarnoj skupštini, Predsjedništvu BiH, odnosno Vijeću ministara BiH”.
Ko ima pravo na vozilo s vozačem
Prema Uredbi o uvjetima, načinu korištenja i nabavci službenih putničkih automobila u organima uprave FBiH, korisnici službenih vozila su predsjednik i dopredsjednici FBiH, premijer i dopremijeri, federalni ministri i sekretar Vlade FBiH, rukovodioci federalnih uprava i federalnih upravnih organizacija i rukovodeći i ostali državni službenici i namještenici. Morali bi ih koristiti “isključivo u funkciji izvršavanja službenih poslova”.
Izuzetak je korištenje službenog vozila za prijevoz domaćih i stranih delegacija, za slučaj teške bolesti zaposlenika ili smrti lica zaposlenih u federalnim organima. Po završetku radnog vremena, odnosno službene obaveze, automobil mora biti parkiran na parkirališnom prostoru tog federalnog organa. Onaj ko upravlja službenim vozilom mora posjedovati potpisan putni nalog, poštovati saobraćajne propise, voditi evidenciju o pređenim kilometrima i utrošku goriva, brinuti o tehničkoj ispravnosti…
Službeni automobili su razvrstani u klase, tako da predsjednik i premijer FBiH mogu koristiti vozilo vrijedno do 110.000 maraka sa vozačem, dopredsjednici i dopremijeri do 90.000 maraka, ministri i sekretar Vlade do 70.000 maraka, rukovodioci federalnih uprava i federalnih upravnih organizacija do 60.000 maraka, a rukovodeći i ostali državni službenici i namještenici do 30.000 maraka.
Novo službeno vozilo se nabavlja nakon isteka garancije (koja najčešće vrijedi četiri godine) ili pređenih 250.000 kilometara.
Nema komentara:
Objavi komentar