četvrtak, 3. ožujka 2016.

Raljić: Vlast deceniju kriminala pokušava zgurati pod tepih

Prozirna je igra SNSD-a i Milorada Dodika, koji pozivanjem na zajedništvo i slogu, žele pod tepih da zguraju sav kriminal, nepotizam, nerad, neznanje, da ne kažem opštu pljačku narodne imovine, koju su proveli za deset godina vlasti u RS.
Kakva god da je opozicija u RS, ne vjerujem da će prihvatiti ruku pomirenja koju joj pruža vlast, poručio je, između ostalog, u razgovoru za Vijesti.ba Željko Raljić, dugogodišnji novinar i politički analitičar.

Gospodine Raljiću, šta je, prema Vašem mišljenju, pokazala rasprava poslanika NSRS o radu predstavnika RS u institucijama BiH?
Pokazala je ono što već odavno znamo - da je vlast u RS nesposobna, arogantna, kriminalizovana, ali i da su njeni predstavnici i dalje poslušnici Milorada Dodika. Pokazala je i da naši političari nisu pravi borci, već kečeri koji više glume i prave cirkusku predstavu, nego što se zaista bore u ringu. U domaćoj politici odavno nema nevinih, ali je za mene veliki problem to što opozicija ni ovako kriminalizovanoj, bahatoj i neznalačkoj vlasti ne može da stane nogom za vrat. 
Učinak opozicije u Narodnoj skupštini RS inače je takav da kod građana stvara animozitet prema oba politička bloka, što je porazno. U startu smo znali da Milorad Dodik sprema cirkusku predstavu u parlamentu, ali ne razumijem ponašanje opozicije koja prihvata takvu vrstu igre. Takođe, mislim da nisu dovoljno odvagali argumente za i protiv učešća u radu posebne sjednice, koju su funkcioneri PDP-a u državnim institucijama potpuno ignorisali, dok su predstavnici SDS-a u Parlamentu i Savjetu ministara BiH učestvovali u njenom radu.
Mirko Šarović je održao bukvicu poslanicima vladajuće koalicije kakvu inače zaslužuju, ali rijetko i dobiju. Naravno, ne mogu a da ne podvučem da se vidjelo koliko su poslanici i ministri SNSD-a, pa i sama premijerka Cvijanović, umorni od ove i drugih rasprava koje im je Dodik nametnuo. Gotovo se ni ne trude da opovrgnu činjenice o kršenju zakona koje im opozicija podastire, a koje govore o njihovom neradu, neznanju i kriminalu. Ipak, i dalje su drski, samouvjereni i bezobrazni prema opoziciji, ali i prema novinarima.

Vlast je kroz 34 tačke nastojala prezentovati navodno štetno djelovanje Saveza za promjene po interese Srpske, dok je opozicija težila da kroz 151 pitanje raskrinka navodne kriminalne afere vlasti u RS. Kakve rezultate će jednima, a kakve drugima donijeti ovo zasijedanje entitetskog parlamenta?
Ovdje su i jedni i drugi pobrkali lončiće. Opozicija Dodikovoj vlasti spočitava grijehe iz prošlosti, dok su oni bili vlast na državnom nivou, a SNSD Savezu za promjene zamjera trenutno ponašanje u institucijama BiH. Pri tom niko ne govori šta je trebalo, a šta nije da bude uređeno krovnim zakonima. Obje strane ističu ono što im odgovara, a prećutkuju suprotno. 
Međutim, kada je riječ i desetogodišnjoj vladavini SNSD-a i silnom kriminalu počinjenom pod zaštitom te vlasti, rekao bih da je iznošenje takvih podataka od strane opozicije u svrhu odbrane vlastitih političkih stavova i djelovanja u Parlamentu i Savjetu minstara BiH, potpun promašaj. Sve smo to već čuli po stotinu puta, ali nismo vidjeli nikakvu akciju koja bi primorala vlast da promijeni svoje ponašanje. Dakle, opozicija je još jednom prihvatila da trči za mrkvom kojom joj vlast maše ispred nosa. Takvo opoziciono djelovanje, koje počinje kritikom u parlamentu i završava izjavama u medijima, isprazno je. Potrebna je akcija, pritisak na institucije i odgovorne pojedince koji moraju da budu spriječeni u izigravanju zakona. Ovako, ovo je bila još jedna prilika da se samodovoljna vlast javno politički samozadovoljava pred očima javnosti. Mislim da Dodikov pokušaj da dijeli lekcije iz patriotizma funkcionerima iz Saveza za promjene, nije uspio.

Tokom rasprave, predstavnici vladajuće koalicije pomenuli su mogućnost dogovora između dva politička bloka u RS. Pozvali su i na prevazilaženje ličnih animoziteta i sukoba, tvrdeći da je bez saradnje nemoguće braniti interese Srpske na bilo kojem nivou. Kako komentarišete ovakve teze predstavnika vlasti? Šta je razlog naizgled pomirljivih tonova?
Prozirna je igra SNSD-a i Milorada Dodika, koji pozivanjem na zajedništvo i slogu, žele pod tepih da zguraju sav kriminal, nepotizam, nerad, neznanje, da ne kažem opštu pljačku narodne imovine, koju su proveli za deset godina vlasti u RS. Čak i kad bi htio da nastupi pomiriteljski, a ne vidim da za to postoje razlozi u smislu ugroženosti Srba u BiH, pa ni drugi, lider SDS-a Mladen Bosić morao bi da ima na umu da mu glasači nikad ne bi oprostili pakt sa đavolom kakav je današnji SNSD, odnosno vrh te stranke. Da ne pominjem silne tajkune koji se kriju iza, a koji su zgrnuli stotine miliona iz budžeta uz podršku aktuelne vlasti.

Svjedoci smo da sve snažnije saradnje unutar bošnjačkog i hrvatskog nacionalnog korpusa na bh. političkoj sceni. Je li realno očekivati sličan proces kada je u pitanju srpski nacionalni korpus? Pod kojim uslovima se eventualno to može ostvariti?
Dodiku i njegovim pulenima itekako bi dobro došao apel s polja, recimo, u vidu poziva Aleksanda Vučića na srpsko jedinstvo u BiH. Međutim, nisam siguran da će se tako nešto i dogoditi. Osim toga, uplitanje Beograda u političke odnose u RS ne bi riješilo trenutne probleme na ovdašnjoj političkoj sceni, jer je sličnih pokušaja bilo i ranije.
Kakva god da je opozicija u RS, ne vjerujem da će prihvatiti ruku pomirenja koju joj pruža vlast. Ta ruka je prljava, ogrezla u kriminalu, a na sebi ima čak i tragove krvi.

Budući da se za aktuelnu vlast u RS vežu brojne afere, od Birča, Boske, Bobar banke, Banke Srpske, pa do afere "kilogram zlata", koliko Vam se čini mogućim ostanak na vlasti dosadašnje garniture?
Ukoliko opozicija ne napravi krupan zaokret u pristupu rješavanju ključnih društvenih problema, a znamo koji su, ova vlast će pretrajati najmanje do lokalnih izbora. Osnovni problem je što je Savez za promjene, koji je opozicija u RS, ujedno i dio vlasti na džavnom nivou i što je ta politička grupacija, na neki način u podvojenoj ulozi. Rastrzani između Sarajeva i Banjaluke, naši opozicionari poprilično površno ulaze u duele sa vladajućom koalicijom, dopuštajući nerijetko da im situacija izmiče kontroli.
Uprkos silnim aferama koje vlast više gotovo i ne krije, opozicija svoje djelovanje usmjerava prema javnom mnijenju, zaboravljajući na mehanizme pritiska koje ima i van parlamenta. Dopuštaju da se donose zakoni koji će ih dodatno sputati u vanparlamentarnoj borbi, kao da traže izgovor za nečinjenje. Da podsjetim samo na brojne zakone koji su značajni za demokratsku kontrolu vlasti, a koji su postavljeni tako da znatno umanjuju demokratski kapacitet opozicije, nevladinog sektora, pa i samih građana. Najnoviji primjer je Nacrt Zakona o suzbijanju korupcije, organizovanog i najtežih oblika privrednog kriminala RS koji sadrži odredbe suprotne Ustavu RS, zakonima BiH, pa i Evropskoj konvenciji o ljudskim pravima. Onako kako je koncipiran, taj zakon nije ništa drugo do sredstvo vlasti za efikasan obračun s opozicijom koja i za najmanju kritiku vladti može da bude optužena za urušavanje ustavnog poretka RS i njenih institucija. Čuvena Obznana je zabranila rad komunistima, a ovaj zakon, ako bude usvojen, potpuno će vezati ruke opoziciji, NVO sektoru i građanskim aktivistima.

Neizostavno pitanje je i novo kreditno zaduženje RS od 300 miliona dolara. Vjerujete li da se radi o "čistom finansijskom poslu" kako nas uvjerava predsjednik Srpske? Premijerka Željka Cvijanović kazala je da se ovo zaduženje ostvaruje po povoljnijim kamatnim stopama i pod "prijateljskim uslovima", no nije precizirala šta oni konkretno podrazumijevaju.
Famozni kredit od 300 miliona dolara nije ništa drugo do samo još jedna politička pirueta, još jedan manevar kojim vlast u RS pokušava da dobije na vremenu. Davanjem lažne nade građanima, s jedne, i pokušajem da pred međunarodnim finansijskim institucijama i kreditorima stvore utisak da mogu i bez njih.
Nije da Vlada RS nije pokušala da nađe načina da unese makar i prljav novac kojim bi pokrpila rupe u budžetu jer je odavno jasno da od obećanih ruskih kredita nema ništa. U tom pravcu su pripremljena i odgovarajuća zakonska rješenja, ali u današnjim uslovima finansijskih transakcija, novac sumnjivog porijekla podliježe rigoroznim kontrolama međunarodnih agencija i takav pokušaj je unaprijed osuđen na propast.
Na kraju, završiću pitanjem: Ako je sve oko tog kredita čisto, čemu tolika tajnovitost!?

Nema komentara:

Objavi komentar